2008. február 7., csütörtök

Jóska [ha5kj] detektorosa

A többi kép

"Egy hangolt körös. Az antenna csatolás 24,47,100 pF a rezgőkör meleg pontjára. A kondik 3 db banánhüvelyre vannak kivezetve A detektor csatolása a rezgőkörrel a kisebbik spider tekercs távolságával változtatható. A forgó skálája a kapacitást mutatja, mivel az nem változik a csatolások változtatásával, ellentétben a frekvenciával.

A tekercstestet körkiszúróval vágtam ki 4 mm vastag plexi táblából, majd dekopir fűrésszel bevágtam a 9 sugárirányú rést. Furtam bele pár 1.5 mm-es lyukat, hogy a drótot azon átdugva rögzíthessem. Igy a kb 188 uH tekercsnek kb 140 lett a terheletlen Q-ja. [A huzal teflon szigetelésű, többeres. Az egyes elemi szálak nincsenek egymástól szigetelve.] Később újratekertem, de elötte fúrtam a plexibe egy csomó nagyobb lyukat a menetek alatt, hogy ezzel is csökkentsem az átpolarizálandó dielektrikum mennyiségét, de ettől nem változott a tekercs jósága. Lehet, hogy a plexi jó anyag a tekercs vázának.

Csináltam ugyanilyet CD dobozból is. Az vékonyabb. Sajnos az viszont rosszabb lett. csak 120 körüli jósági tényező adódott, ráadásul nagyon nehéz volt megmunkálni, a dekopír fűrész megolvasztotta, és könnyen beleragadt a műanyagba. Végül egy fűrészlappal, kézben munkáltam meg a végleges darabot. Ezenkívűl csináltam egy tekercstestet teflon lapból is. Volt egy darab 2.5mm vastag teflon szigetelésű nyáklemezem amiből URH teljesítményerősítők nyomtatott áramköreit szoktam csinálni. Lenyúztam a rézfóliát róla, és a plexishez hasonlóan elkészítettem a tekercstestet. Ezzel már 160 körüli volt a Q, 540 és 1300 kHz-en mérve. Sajnos ez lágy anyag, a tekercseléstől kissé elcsavarodtak az egyes fülek, de azért elkészíthető. Arra gondoltam esetleg üvegszálas vastag folírozott lemezzel is kellene kísérletezni, annak is kicsi a vesztesége, és viszonylag alacsony a dielektromos állandója, amitől alig növekszik a huzalok közti kapacitás. Viszont ez elég masszív lenne, és ki lehetne vágni lomfűrésszel a fülek közepéből a felesleget. Igy csak egy viszonylag vékony váz maradna. Szerintem ez is lenne olyan jó, mint a teflonos. Láttam a börzén olyan megoldást is, hogy sugárirányba keményfa fogpiszkálókat dugdostak egy dobalakú magba, és a fogpiszkálók szolgáltak a huzalok közti távtartónak. A fogpiszkálókat nyilván lehetne például parafinnal impregnálni, hogy távoltartsa a vizet.

Talán Dave vagy Peeble weboldalán láttam egy táblázatot a spider tekercsek jósági tényezőjéről. A legjobb 200 -as jósági tényező volt. Már kezdek ehhez közelíteni, de lehet még kísérletezni.

Jóska
"

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Tiszteletem! A nevem Stephani Mihály, hobbiszinten elektronikával foglalkozom. Leginkább azomban a rádiók érdekelnek. Készítettem is egyet, megtekinthető a www.amperhobbi.eoldal.hu honlapomon. Még szeretnék többet is építeni. Lapozgattam a detektorosai közt, és láttam ezt a fura spider tekercsest. Nagyon tetszik a tekercs kivitelezése, s én is szeretném megépíteni. Ám azelőtt volna néhány kérdésem: Milyen képlet(ek) szerint szokás kiszámítani a tekercs henrijét, Qját, stb... Ha nem vagyok tolakodó, email címem is leadnám, oda elküldheti a válaszait, amelyeket előre is köszönök! esmihaly@yahoo.com